Zákonitosti výživy předškolních dětí

21.11.2015 08:19

Autor: Ing. Lenka Plzáková,manažerka projektu Cepík, ředitelka Centra podpory zdraví a specialistka na výživu

zdroj: Poradce ředitelky mateřské školy

www.cepik.cz  Recepty zmíněné v článku i mnohé další naleznete na stránkách projektu CEPÍK

 

  • Změna ve vývoji dítěte

Období od konce prvního roku života dítěte do šesti let je obdobím dramatických změn. Dítě se učí mluvit, běhat, rozvíjejí se jeho sociální vztahy. Zatímco do jednoho roku dítě přijímá stravu jako pasivní konzument, později si potraviny začíná vybírat. O své výživě začíná postupně rozhodovat samostatně. OBDOBÍ, KDY SE FORMUJÍ STRAVOVACÍ NÁVYKY, JE VÝCHOVA KE KVALITNÍ VÝŽIVĚ NESMÍRNĚ DŮLEŽITÁ. V této době můžeme dítě správně nasměrovat, ale také hodně pokazit.

  • Základní obecná pravidla

Ve výživě předškolních dětí platí  určitá pravidla:

Jídlo by se mělo podávat pětkrát denně - tři větší jídla a dvě menší mezi nimi. Mezi jídly by děti neměly nic ujídat. Na dodržování těchto pravidel je třeba klást větší důraz. Důvodem je menší kapacita žaludku, což znamená, že dítě přijme v jedné porci relativně malé množství stravy, a každé denní jídlo je tudíž významnou součástí jídelníčku. Vzhledem k tomu, že jednotlivé porce nejsou velké, i malý příjem mezi jídly může mít za následek to, že dítě poté standardní jídlo denní jídlo odmítá.

  • Pravidelná snídaně

Bohužel se už v předškolním věku setkávám s velkým procentem dětí, které nesnídají. Tento návyk je velice špatný a zpravidla přechází až do dospělosti. Vynechávání snídaně bývá jedním z výrazných faktorů vzniku obezity i dalších zdravotních problémů. Pravidelná snídaně představuje pevný základ správných stravovacích návyků dítěte, jež rodiče významnou měrou utvářejí a ovlivňují.

Rodiče musí být trpěliví a důslední. Pokud dítě snídani odmítá, postupujte po malých krůčcích. K rannímu nápoji přidejte kousek rohlíku (i kdyby to bylo jen jedno sousto), hrstku cereálií nebo jeden piškot. Hlavním cílem je naučit děti snídat. Lepší variantou je rozhodně sladká snídaně, kterou má dítě rádo, než žádná snídaně. Jakmile dítě bez problémů přijme jednou sousto, dávku zvyšte, hlavně nikdy nepolevujte, musíte být důslední! Jestliže rodič sám nesnídá, musí se naučit snídat společně s dítětem. Děti hledají vzory svého chování především v rodině.

  • Dopolední svačinky

Pokud dítě navštěvuje mateřskou školu, tvoří velké procento dopoledních svačin pečivo s různými pomazánkami. Někomu možná připadá, že se jedná o přežitek z dob minulých, ale zamysleme se nad důvodem jejich zastoupení v jídelníčku. Základním předpokladem vyvážené stravy je pestrost. Podíváme-li se blíže na složení pomazánek, objevíme pomazánky rybí, sýrové, vajíčkové, tvarohové, zeleninové, luštěninové, ale také drožďovou, špenátovou či pohankovou..

Jde o velice pestré spektrum potravin, které děti pro zdárný růst a vývoj potřebují. Pomazánky jsou jednou z forem "jak do nich tyto potraviny dostat". Výživově hodnotné droždí by nejspíš jedlo málokteré dítě, ale ve formě dobře ochucené pomazánky, je většina dětí přijímá velice dobře. Chleba s máslem či margarínem (podávaný doma) má rozhodně nižší výživovou hodnotu než pečivo s plnohodnotnou, dobře ochucenou pomazánkou.

  • Ovoce a zelenina

Ke každé svačině by mělo být přílohou ovoce nebo zelenina, a to nikoliv pouze ve formě ozdoby (plátek okurky na chlebu děti hned automaticky sundají).  Výborné zkušenosti jsou s ovocnými nebo zeleninovými miskami, v nichž se podávají pokrájené větší kousky různých druhů ovoce či zeleniny. Dítě si může samo vybrat, o který druh má zájem, a o tom, že se takováto nabídka v praxi vyplatí, svědčí prázdné misky. Naopak ovocné nebo zeleninové saláty se u malých dětí s kladným ohlasem vždycky nesetkávají. Děti upřednostňují jednoduché chutě, proto jim míchaný nebo výrazně ochucený salát často nechutná.

  • Ryby? Ryby!

Jsme národem, který nemá moře. Jednou za rok jíme o Vánocích kapra, během roku možná rybí prsty či filé. Velkou roli sehrává i to, že se v rybách příliš nevyznáme..Tato skutečnost se pochopitelně projevuje v domácnostech i ve školkách. Ryby jsou skutečně velice zdravé a mají ve výživě nezastupitelné místo. Jejich absence může vést k závažných zdravotním problémům.

  • Výběr a příprava ryb

Z výživového hlediska doporučuji ryby moršké. Obecně mají lepší výživovou hodnotu. Není nutné kupovat tuňáka, lososa nebo jinou finančně náročnou rybu, úplně postačuje kvalitní treska, která je za rozumnou cenu. Děti mívají doma ryby většinou ve formě smaženého pokrmu. Sice tato úprava nepatří k nejzdravějším, ale v tomto případě ryb bych doporučila "přivřít oko". Zapékané ryby se ve školkách velké oblibě netěší.

  • Ach, ty luštěniny!

Mají vysoký podíl rostlinných bílkovin a minimum tuku, což je z výživového hlediska velmi prospěšné. V dnešní uspěchané době se v rodinách podávají málokdy. Děti je z domova neznají a většinou se s nimi poprvé setkají až ve školce, často ale pouze v podobě hrachové kaše a čočky na kyselo. Neznalost luštěnin a jejich nezajímavá nabídka mají za následek, že děti luštěniny odmítají. Lépe přijímají luštěniny v polévkách, lze je zařadit i jako zavářku do polévek neluštěninových. Doporučuji do jídelníčku zařadit i méně známé druhy luštěnin, například cizrnu. Má oříškovou chuť a je dobře stravitelná. Červená čočka je ideální pro zahuštění polévek, francouzská čočka či fazole mungo se nerozvaří a jsou jednoduché na přípravu. Vyplatí se trochu experimentovat a zařadit i nová jídla, jako je třeba francouzská čočka se zeleninou nebo s kysanou smetanou či cizrna v rajčatové omáčce.

Luštěniny nikdy nekombinujte s masem či vajíčkem. LUŠTĚNINY, MASO I VEJCE představují významné zdroje bílkovin a v případě, že se konzumují současně, zhoršuje se stravitelnost pokrmu. Luštěniny se doporučují podávat s chlebem.


Zavedený system školního stravování v České republice má sice své drobné mouchy, ale celkově je nastaven velice efektivně a zajišťuje vyváženou stravu předškolních dětí. Mým cílem bylo nabídnout několik doporučení a užitečných rad, které jsou podloženy několikaletou praxí v mateřských školách a pomohou požadavky nastavené systémem školního stravování smysluplně naplnit.

www.cepik.cz  Recepty zmíněné v článku i mnohé další naleznete na stránkách projektu CEPÍK

 

 

Zpět