
Školní vzdělávací program KOLO(BĚH) S PŘÍRODOU
ŠVP_2020.pdf (2327313)
Příloha č. 1 ŠVP
Prevence sociálně patologických jevů
Obsah:
1. Úvod
2. Vytýčení sociálně patologických jevů
3. Cíl minimálního preventivního programu
4. Analýza současného stavu ve škole
5. Spolupráce s rodiči
6. Vzdělávání pedagogů
7. Organizace primární prevence sociálně patologických jevů
8. Spolupráce s odborníky a dalšími organizacemi
9. Závěr
1. Úvod:
Se sociálně patologickými jevy ( týrání, zanedbávání, šikanování nebo drogy, alkohol a kouření) se mohou setkávat děti již v předškolním věku. Je tedy důležité zahájit primární prevenci právě v době předškolní docházky a poskytnout dětem potřebné informace formou, která je přiměřená jejich věku.
2. Vytýčení sociálně patologických jevů:
Prevence sociálně patologických jevů u dětí v působnosti naší školy představuje aktivity v následujících oblastech prevence:
- týrání a zanedbávání dětí,
- drogové závislosti, alkoholismus, kouření,
- šikanování, vandalismus a další formy násilného chování,
- virtuální drogy (počítače, televize, video),
- xenofobie, rasismus, intolerance, antisemitismus.
3. Cíl minimálního preventivního programu:
Cílem primární prevence je: - zvýšení odolnosti dětí vůči sociálně patologickým jevům.
Cílem našeho programu je: - preventivní výchovně vzdělávací působení je neoddělitelnou
součástí výchovy a výuky ve škole.
Je nutné analyzovat jedince, konkrétní sociální situaci dítěte.
Naše škola se věnuje dětem sociálně znevýhodněným, protože tuto skupinu chápeme jako velmi ohroženou.
Nabízíme aktivity a programy, do kterých se mohou zapojit všechny děti. Důraz je položen na vytváření elementárních základů klíčových kompetencí v počáteční etapě vzdělávání, neboť ty směřují k tomu, aby dítě na své úrovni aktivně a s uspokojením zvládalo nároky života v prostředí rodiny a školy, aby dítě bylo schopné žít ve společnosti jemu blízkých dospělých i vrstevníků a komunikovat s nimi, bylo způsobilé se učit, na své úrovni také pracovat a řešit problémy, uplatňovat se a prosazovat, ale také se požadavkům okolí přizpůsobit. Setká-li se takové dítě v budoucnu se sociálně patologickými jevy, dokáže je rozpoznat, nepodlehnout jim a věnovat se jiným, prospěšným aktivitám
4. Analýza současného stavu ve škole:
MŠ konkrétní případ sociálně patologických jevů u dětí neřešila, ale setkáváme se u sociálně znevýhodněných dětí s náznaky zanedbávání citového, které by v pozdějším věku mohlo přerůst v nežádoucí sociálně patologické jevy.
K posouzení problematiky primární prevence sociálně patologických jevů slouží:
- pozorování výchovně vzdělávacího procesu ve třídách učitelkami MŠ,
- rozhovory s dětmi a jejich zákonnými zástupci,
- spolupráce s odborníky (dětský lékař, pracovník PPP, sociální kurátor OSPOD, …).
5. Spolupráce s rodiči:
Rodiče byli informováni o záměrech ŠVP, jehož přílohou je primární prevence sociálně patologických jevů.
6. Vzdělávání pedagogů:
Vzdělávání pedagogů, kteří realizují preventivní aktivity ve škole, odborná práce s dětmi
ohroženými sociálně patologickým vývojem (DVPP).
7. Organizace primární prevence sociálně patologických jevů:
|
komentář |
Školní vzdělávací program |
|
Etika a mravní výchova |
Prolíná se všemi činnostmi |
Výchova ke zdravému životnímu stylu |
Program pohybových aktivit |
Formy a metody působení na děti, které se zaměřují na osobnostní rozvoj a sociální chování |
Pohádky, koncerty, divadelní představení,výstavy,soutěže,skupinové práce, spolupráce s dětmi se speciálními potřebami.. |
Získávání klíčových kompetencí |
Soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. Za nejdůležitější jsou považovány: kompetence k učení, k řešení problémů, kompetence komunikativní, sociální a interpersonální a kompetence občanské, event. pracovní. |
Prevence |
|
Získání dobrých pohybových dovedností a schopností, rozšiřování zájmů dětí |
Snazší volba jak trávit volný čas po přestoupení na ZŠ |
Uplatňování metod umožňující včasné zachycení ohrožených dětí, především dětí sociálně znevýhodněných |
Povinnosti pedagogických pracovníků, spolupráce s odborníky |
8. Spolupráce s odborníky a dalšími organizacemi:
Oblast školství
- pedagogicko - psychologická poradna Rakovník.
Oblast zdravotnicví
- dětský lékař (MuDr. Jitka Mikšovicová),
- spolupráce při realizaci protidrogové prevence.
Oblast sociálních věcí
- sociální odbor MÚ Rakovník.
Policie ČR, Městská policie
- využít lektorských služeb policistů v oblasti sociálně patologických jevů.
9. Závěr :
Minimální preventivní program školy je součástí výchovy a vzdělání dětí po celou dobu docházky do mateřské školy. Účastní se ho pedagogové, děti, rodiče a odborníci. V rámci minimálního preventivního programu je nutné kombinovat poskytování informací z oblasti prevence sociálně patologických jevů s výcvikem v sociálních dovednostech a osobnostním růstem dítěte. Preferovat přístupy zaměřené do oblasti zdravého životního stylu a aktivního sociálního učení. Program musí brát zásadní zřetel na věk a osobní charakteristiky dětí, jinak bude jeho plnění formální.
Zpracovala: Bc. Radka Sabová – ředitelka MŠ
Bc. Klára Pavlíková – zástupkyně ředitelky MŠ
V Rakovníku dne 1. 9. 2019